Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό για την επιλογή της ομάδας που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 7η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών – EUSO 2009

 

 

 

 

Οι μαθητές Βαγγέλης Καραγιάννης (Β2), Δημήτρης Δρεκόλιας (Α1), Γκίκας Καραγκούνης (Α2), με αναπληρωματικούς τους μαθητές Επαμεινώνδα Τουλούμη (Α4) και Άννα Ζαμπάτη (Α1) προετοιμάστηκαν για να συμμετάσχουν στο πρώτο στάδιο επιλογής της ομάδας που θα εκπροσωπούσε την Ελλάδα στην 7η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών – EUSO2009, που έγινε μεταξύ Λυκείων της αρμοδιότητας του ΕΚΦΕ Χαλανδρίου.

Οι μαθητές παρακολούθησαν προπαρασκευαστικά εργαστηριακά μαθήματα, εκτός των προγραμματισμένων ωρών μαθημάτων, στη Φυσική (6 ώρες με τους καθηγητές κ.κ. Στέλιο Χατζηθεοδωρίδη και Δημοσθένη Θάνο), τη Χημεία (3 ώρες με την καθηγήτρια κα. Χριστίνα Στεφανή) και τη Βιολογία (2 ώρες με τον καθηγητή κ. Τάσο Μποτσάκο).

Η ομάδα του Λυκείου των Αναβρύτων που διαγωνίστηκε δεν κατέλαβε μία από τις τρεις πρώτες θέσεις μεταξύ των 14 διαγωνισθέντων ομάδων και επομένως δεν προκρίθηκε στον Πανελλαδικό γύρο του διαγωνισμού. Η ακριβής (σχετική) επίδοση δεν έγινε γνωστή σύμφωνα με την ακολουθούμενη (κατά τη γνώμη μου πολύ σωστή) πολιτική των διοργανωτών.

Το όλο εγχείρημα ανέδειξε, όπως και αναμενόταν, την έλλειψη εργαστηριακής παιδείας στη δημόσια εκπαίδευση στα μαθήματα που κατ' εξοχήν βασίζονται στο πείραμα. Δεν είναι σαφές πώς μπορούμε να διορθώσουμε αυτή τη χρονίζουσα ελλείπουσα κατάσταση, βρισκόμενοι αντιμέτωποι:

´      με το ευρύ θεωρητικό μέρος κάθε μαθήματος,

´      το μειωμένο μιας ώρας διδασκαλίας (από 35 μέχρι το πολύ 45 λεπτά),

´      τη χρήση των εργαστηρίων ως αίθουσες διδασκαλίας (έστω και κατά 50%) και

´      την έλλειψη μιας κοινής ελεύθερης ώρας για οργάνωση δραστηριοτήτων.

Όμως νομίζω ότι, πάση θυσία, πρέπει ν’ αλλάξουμε το κατεστημένο. Κάθε μαθητής θετικής/τεχνολογικής κατεύθυνσης φεύγοντας από το Λύκειο Αναβρύτων πρέπει να έχει στις αποσκευές του ένα Lab Book με 30 μετωπικές πραγματικές πειραματικές διαδικασίες φυσικής, χωρίς αυτές να αντικαθίστανται με εικονικές διαδικασίες με χρήση υπολογιστών. Οι πειραματικές αυτές δραστηριότητες θα πρέπει να βαθμολογούνται και να συνεισφέρουν ένα ποσοστό στην τελική βαθμολογία του μαθητή. Επιτέλους, κάτι πρέπει να κάνουμε.
Στέλιος Χατζηθεοδωρίδης, PhD, Φυσικός