Θεσμοθετημένη συνεργασία του Προτύπου-Πειραματικού Λυκείου Αναβρύτων με τη Σχολή ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ

 

Στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης συνεργασίας του σχολείου μας με τη σχολή ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ για 2η συνεχή χρονιά, πραγματοποιήθηκαν  μία εκπαιδευτική επίσκεψη στη Σχολή, στον Τομέα Μηχανικής, και τρείς διαλέξεις καθηγητών της Σχολής στο σχολείο μας.

 

Η επίσκεψη στο ΕΜΠ

Στην εκπαιδευτική επίσκεψη της 14-03-2013, στον Τομέα Μηχανικής, στο Κτίριο Αντοχής Υλικών, οι μαθητές/-ες της Β’ και Γ’ Λυκείου που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, συνοδευόμενοι από τους καθηγητές τους Άρτεμις Μώρου, Στέλιο Χατζηθεοδωρίδη, Νίκο Σωτηρόπουλο και Σωτήρη Ζωιτσάκο, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μία πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη του κ. Σταύρου Κουρκουλή –Αναπληρωτή Καθηγητή Μηχανικής στο ΕΜΠ- σχετικά με τις εφαρμογές της Μηχανικής στα πεδία της  Αναστήλωσης  Μνημείων  και της Εμβιομηχανικής. Αρχικά, ο κ. Κουρκουλής εξήγησε την έννοια της Κατασκευής (πχ. Μεταλλικά Εμφυτεύματα), τον Πειραματικό Προσδιορισμό Μηχανικών Ιδιοτήτων και τη Διαστασιολογία. Πιο συγκεκριμένα  αναφέρθηκε στο έργο που έχει επιτελεσθεί στον Παρθενώνα από το Εργαστήριο Αντισεισμικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ καθώς και στις πολύ ενδιαφέρουσες εφαρμογές κλάδων της Μηχανικής (όπως η Αντοχή Υλικών, η Θεωρία Ελαστικότητας και η Μηχανική Ρευστών) στην αποκατάσταση της λειτουργικότητας του ανθρωπίνου σώματος (πχ  η  σπονδυλική στήλη ως μηχανική κατασκευή) με χρήση πολύπλοκης Γεωμετρίας, μεθόδων πεπερασμένων στοιχείων, κόμβων και υπολογιστικής Μηχανικής. Επεσήμανε ότι ειδικά στην περίπτωση της σπονδυλικής στήλης, η Εμβιομηχανική λειτουργεί με βάση αρχές παράλληλες με αυτές της Επιστήμης της Αναστήλωσης και Συντήρησης Μνημείων.

Στη συνέχεια της επίσκεψης μας στον Τομέα, παρακολουθήσαμε διάφορα πειράματα αντοχής υλικών (θλίψης, εφελκυσμού και κάμψης) στα εργαστήρια του Τομέα.

 

 

 

Η δεύτερη διάλεξη

Στη δεύτερο μέρος της συνεργασίας ΣΕΜΦΕ-ΠΠ Λυκείου Αναβρύτων,  πραγματοποιήθηκε στις 20-03-2013 στο σχολείο μας η επίσκεψη της κ. Μυρσίνης Μακροπούλου - Αναπληρώτριας. Καθηγήτριας του Τομέα Φυσικής στη ΣΕΜΦΕ/ ΕΜΠ. Η διάλεξη που μας έδωσε είχε θέμα: ‘Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΙΣ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: Μισός αιώνας laser - Μια ανακάλυψη της Φυσικής που άλλαξε το τοπίο στη Βιολογία και την Ιατρική’.

Με αφορμή τον εορτασμό το 2011 των 50 χρόνων από την ανακάλυψη της ακτινοβολίας laser, η κ. Μακροπούλου παρουσίασε τις εντυπωσιακές εξελίξεις στο διάστημα αυτό τόσο της έρευνας όσο και των εφαρμογών της ακτινοβολίας laser, ιδιαίτερα στη Βιολογία και την Ιατρική (σε όλους τους τομείς των βιο-επιστημών: διάγνωση, θεραπεία, αποκατάσταση και έρευνα), με έντονη αλληλεπίδραση αυτών των γνωστικών περιοχών με τη Φυσική και την τεχνολογία laser. Ως αποτέλεσμα, ένας νέος κλάδος προστίθεται στους ήδη καθιερωμένους διεπιστημονικούς τομείς της Βιοφυσικής και της Ιατρικής Φυσικής, η Βιοφωτονική, η οποία μοιράζεται τα σύνορά της με τη Φυσική, την Οπτοηλεκτρονική, τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά, τις Βιοεπιστήμες και τη Νανοτεχνολογία.

Στη διάλεξη είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε τις μοναδικές ιδιότητες της δέσμης laser, τους βασικούς βιοφυσικούς μηχανισμούς δράσης της ακτινοβολίας laser σε κύτταρα και ιστούς/όργανα, εξετάζοντας παραδείγματα βιοϊατρικών εφαρμογών από τη διόρθωση της μυωπίας με laser έως τη νανοχειρουργική σε κύτταρο. Από τη συζήτηση αυτή αναδείχθηκαν και στοιχειώδη θέματα ασφάλειας από πηγές laser. 
 

 

Η τρίτη εκδήλωση

Η τρίτη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας  στις 26-03-2013 -στο πλαίσιο  της συνεργασίας μας με τη σχολή ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ– περιελάμβανε  δύο διαλέξεις για τα Μαθηματικά από τους καθηγητές της ΣΕΜΦΕ κ. Στέλιο Μαρκάτη –Αναπληρωτή Καθηγητή Μαθηματικών- και κ. Σοφία ΛαμπροπούλουKαθηγήτρια Μαθηματικών- (και υπεύθυνη της συνεργασίας αυτής μαζί με τον κ. Αριστείδη Αραγεώργη -Επίκουρο Καθηγητή στον Τομέα ΑΚΕΔ της ΣΕΜΦΕ)

Στην παρουσίαση του ο κ. Μαρκάτης με τίτλο ‘ΚΑΝΟΝΙΚΑ-ΗΜΙΚΑΝΟΝΙΚΑ-ΑΣΤΕΡΟΕΙΔΗ  ΠΟΛΥΕΔΡΑ ΚΑΙ ΟΜΑΔΕΣ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ’ αναφέρθηκε στα κυρτά και μη κυρτά πολύεδρα και ιδιαίτερα στα Κανονικά Πολύεδρα ή (5) Πλατωνικά Στερεά. Ανέλυσε την έννοια των δυικών πολυέδρων δίνοντας και παραδείγματα δυϊκών κανονικών πολυέδρων. Στη συνέχεια  μίλησε για τα (13) Ημικανονικά ή Αρχιμήδεια Πολύεδρα, για τα Στερεά του Catalan (δυϊκά των Αρχιμηδείων) και για τα Αστεροειδή Πολύγωνα και Κανονικά Αστεροειδή Πολύεδρα. Εξήγησε τις Ομάδες Συμμετρίας των κανονικών πολυέδρων και τέλος έκλεισε με τις Εφαρμογές της θεωρίας αυτής σε άλλες επιστήμες όπως  η Κρυσταλλογραφία, η Χημεία, η Μικροηλεκτρονική κτλπ.

 

 

Η διάλεξη της κ. Λαμπροπούλου είχε τίτλο Η Θεωρία Κόμβων και οι Εφαρμογές της στη Βιολογία και στη Χημεία’.  Αναφέρθηκε στην ιστορική εξέλιξη της θεωρίας κόμβων, τη διάκριση κόμβων- κρίκων, το ανοιχτό πρόβλημα της ταξινόμησης των κόμβων, την ισοτοπία κόμβων και το σχετικό Θεώρημα Reidemeister.

Στη συνέχεια εξήγησε τις αναλλοίωτες κόμβων όπως η τριχρωσιμότητα, ο αριθμός συνέλιξης, το τοπολογικό συμπλήρωμα, το πολυώνυμο Alexander, Jones κτλπ. Η επόμενη ενότητα ήταν οι ρητοί κόμβοι, οι ρητές διαπλοκές και η ταξινόμηση τους αντίστοιχα. Στο τέλος της διάλεξης, η κ Λαμπροπούλου περιέγραψε τις εφαρμογές της θεωρίας κόμβων στη Βιολογία (αναδιάταξη του DNA και ανίχνευση κόμβων στο DNA, σχέση κόμβων–γραφημάτων) και στη Χημεία (αμφιχειρία κόμβων, μοριακά γραφήματα, χημική αμφιχειρία).

 

Επόμενος στόχος της φετινής συνεργασίας είναι η εκπόνηση μικρών ερευνητικών εργασιών των μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και η παρουσίαση τους σε σχετική εκδήλωση που προγραμματίζεται στο σχολείο.