Θεσμοθετημένη συνεργασία του Προτύπου-Πειραματικού Λυκείου Αναβρύτων με τη Σχολή ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ

 

Α. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΘΕΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΟ ΕΜΠ

 

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του σχολείου μας με τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, οι υπεύθυνοι καθηγητές της συνεργασίας Ά. Μώρου, Σ. Χατζηθεοδωρίδης και Ν. Σωτηρόπουλος, στις 10 Δεκεμβρίου 2014, συνόδευσαν ομάδα συμμετεχόντων μαθητών και μαθητριών των τμημάτων θετικού προσανατολισμού της Β’ Λυκείου στο Πολυτεχνείο. Στο Πρόγραμμα της επίσκεψης, τον όλο συντονισμό του οποίου είχε η καθ. Σοφία Λαμπροπούλου –υπεύθυνη της συνεργασίας εκ μέρους του Πολυτεχνείου- περιλαμβάνονταν τα εξής:

Η εκπαιδευτική εκδρομή έκλεισε με σνακ στην καντίνα των Μηχανικών, όπου τα παιδιά συνάντησαν παλαιούς μαθητές/-ες των Αναβρύτων και τωρινούς φοιτητές του ΕΜΠ και μοιράστηκαν την εμπειρία τους από τη φοιτητική ζωή.

 

Β. ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΣΤΑ ΑΝΑΒΡΥΤΑ.

 

Την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014, επισκέφθηκαν το ΠΠΛ Αναβρύτων οι κ. Σοφία Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Μαθηματικών της ΣΕΜΦΕ/ἜΜΠ-υπεύθυνη συντονίστρια της σύνδεσης του σχολείου με το ΕΜΠ-μαζί με τους δύο βασικούς ομιλητές, τον κ. Louis H. Kauffman και την κ. Αδριανή Νικολακοπούλου.

 

·        Η εισαγωγική ομιλία της κ. Λαμπροπούλου τόνισε τη συμβολή του μεγάλου Έλληνα μαθηματικού Χρίστου Παπακυριακόπουλου [1914-1976] στην γεωμετρική και αλγεβρική τοπολογία και στην επίλυση σημαντικών μαθηματικών προβλημάτων. Παρουσίασε τους δύο ομιλητές- προσκεκλημένους του ΕΜΠ για το αφιέρωμα/ ημερίδα στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Χρίστου Παπακυριακόπουλου- και τη συνάφεια των ομιλιών τους με το έργο του Παπακυριακόπουλου.  Η διάλεξη του L. H. Kauffman θα συνέδεε το έργο του Παπακυριακόπουλου με τη θεωρία κόμβων και η Α. Νικολακοπούλου [εγγονή φίλης και συμφοιτήτριας του Χ. Παπακυριακόπουλου] θα μίλαγε εκτενώς για τη ζωή και το έργο του Έλληνα μαθηματικού.

 

·        Στη συνέχεια, ο L. H. Kauffman, διάσημος τοπολόγος στο Πανεπιστήμιο Illinois at Chicago- Dep. Of Mathematics, Statistics & Computer Science, παρουσίασε στα παιδιά ένα απλό μαθηματικό μοντέλο κόμβου με διαγράμματα και εικόνες ζωγραφίζοντας στον πίνακα διάφορους κόμβους. Στο μοντέλο αυτό, με τη γνώση μιας συγκεκριμένης άλγεβρας (και των κανόνων της) θα μπορούσαν να εκτελέσουν τις τρείς κινήσεις του Reidmeister (βάσει του ομώνυμου θεωρήματος της θεωρίας κόμβων) και από ένα διάγραμμα κόμβου να προκύψει ένα άλλο. Η κατοπτρική εικόνα Κ’ ενός κόμβου Κ προκύπτει με αλλαγή όλων των διασταυρώσεων σε ένα διάγραμμα του. Η ιδέα ήταν να θεωρηθεί ο κόμβος σαν ένα φυσικό αντικείμενο (physical object- physical knots) έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να αποσπάσει τοπολογικές πληροφορίες από τους κόμβους μέσα από τα διαγράμματα τους. Η διάλεξη τελείωσε με αναφορά σε διάφορες εφαρμογές της θεωρίας κόμβων στη Θεωρητική Φυσική και Βιολογία. 

Στη διάρκεια της διάλεξης του κ. Kauffman, η κ. Λαμπροπούλου έκανε χρήσιμες παρεμβάσεις [στα ελληνικά καθώς η ομιλία του ήταν στα αγγλικά] στη θεωρία κόμβων, στις τρισδιάστατες πολλαπλότητες, στην αλγεβρική τοπολογία και στην Εικασία του Poincare – με την οποία ασχολήθηκε ο Παπακυριακόπουλος (από το 1957 έως το 1976) και τελικά αποδείχθηκε από τον Perelman το 2003.

 

·        Η κ. Α. Νικολακοπούλου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη ζωή και στη πολιτική δράση του Χ. Παπακυριακόπουλου, στις σπουδές του στο ΕΜΠ και στο Μαθηματικό Τμήμα του Παν/ου Αθηνών [από το οποίο πήρε το διδακτορικό του το 1943 με σύσταση του Καραθεοδωρή, δημοσιεύοντας την πρώτη ελληνική εργασία στην αλγεβρική τοπολογία], στην εργασία του στο ΕΜΠ ως επιμελητής  και στην ακαδημαϊκή καριέρα του στο Μαθηματικό Τμήμα του Princeton Univ./USA. Τόνισε ιδιαίτερα το πρωτότυπο ερευνητικό του έργο στο Λήμμα Dehn, στο Θεώρημα Βρόχου και στο Θεώρημα Σφαίρας,  καθώς και τη μεγάλη συνεισφορά του στην επίλυση της  Εικασίας του Poincare.

Τις διαλέξεις παρακολούθησαν μαθητές της Β’και Γ’Λυκείου και αρκετοί καθηγητές του σχολείου. Στη διάρκεια των διαλέξεων, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήματα στους αντίστοιχους ομιλητές. Η εκδήλωση έκλεισε με μικρό γεύμα και περαιτέρω μαθηματική συζήτηση.

 

Άρτεμις Μώρου, Μαθηματικός