Επίσκεψη της Γ' και Β' Τάξης στο Πολυτεχνείο

 

 

 

 

Στις 5 Δεκεμβρίου 2007, μια ομάδα μαθητών της Γ΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου με συνοδούς καθηγητές τους κκ. Μ. Παπαδάκη, Σ. Χατζηθεοδωρίδη και Α. Μώρου επισκέφθηκαν τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτές Θύρες» για τον εορτασμό των 170 χρόνων λειτουργίας του ΕΜΠ. 

 

Από μια σύντομη παρουσίαση της ΣΕΜΦΕ μάθαμε ότι λειτουργεί αυτόνομα από το 1999, γεγονός που αναδεικνύει την αναγνώριση της στενής διασύνδεσης στον τρόπο ανάπτυξης των βασικών επιστημών και της τεχνολογίας. Οι σύγχρονες εξελίξεις στη μαθηματική θεωρία, τη φυσική και τη φιλοσοφία συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση και περιγραφή του κόσμου από τους μηχανικούς. 

 

Η σχολή άνοιξε, λοιπόν, τα εκπαιδευτικά εργαστήρια των τομέων της στους μαθητές. Η πρώτη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στον Τομέα Μηχανικής, που άρχισε με την περιγραφή των υποχρεωτικών και κατ’ επιλογήν μαθημάτων μηχανικής τόσο στη ΣΕΜΦΕ όσο και σε άλλες σχολές του ΕΜΠ. Ακολούθησε εκτενής περιγραφή των εφαρμογών της μηχανικής στην ιατρική (οστά της σπονδυλικής στήλης και των μηρών, ανάλυση τάσεων σε αρτηρίες με αγγειονάρθηκα) και στο περιβάλλον (πειράματα σε γεωυλικά, θερμοπορομηχανική καταστροφικών κατολισθήσεων). Στη συνέχεια ξεναγηθήκαμε στις εγκαταστάσεις του μεγαλύτερου και παλαιότερου εργαστηρίου της χώρας (η λειτουργία του άρχισε το 1916), του Εργαστηρίου Αντοχής Υλικών, με τον πλούσιο εξοπλισμό, παραδοσιακό και σύγχρονο, για την πειραματική μελέτη της μηχανικής του παραμορφώσιμου στερεού σώματος. Εδώ ελέγχεται η ποιότητα των υλικών και γίνονται πειράματα αντοχής μετάλλων και άλλων υλικών. Είδαμε επίσης και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκεύασαν στο εργαστήριο από πολυμερή και σύνθετα υλικά.
 

Η περιήγηση συνεχίστηκε με την επίσκεψη στον Τομέα Μαθηματικών, όπου αρχικά έγινε αναφορά στις βασικές ερευνητικές περιοχές των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Επιστημών του Τομέα: Ανάλυση και Διαφορικές Εξισώσεις, Υπολογιστικά Μαθηματικά (Αριθμητική Ανάλυση και Πληροφορική), Στατιστική και Πιθανότητες. Τονίστηκε όμως και η σπουδαιότητα των θεωρητικών μαθηματικών για την εκπαίδευση ικανών μηχανικών. Ακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση ενός μαθηματικού προβλήματος της Θεωρίας των Πιθανοτήτων, που πυροδότησε αρκετές ερωτήσεις των μαθητών. Η ενότητα τελείωσε με συζήτηση για το κατά πόσο υφίσταται η διάκριση μεταξύ θεωρητικών και εφαρμοσμένων μαθηματικών, μιας και η διαρκής αλληλεπίδραση των μαθηματικών με άλλους κλάδους της επιστήμης και τεχνολογίας διευρύνει και διαπλέκει τα σύνορα των δύο περιοχών.

Κατόπιν έγινε η παρουσίαση του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου: για να αναδειχθεί η καθοριστική συμβολή της φιλοσοφίας –αρχαίας και σύγχρονης φιλοσοφίας, καθώς και της φιλοσοφίας και ιστορίας των επιστημών– στη διαμόρφωση των σπουδών του μηχανικού. Μια δεύτερη ομιλήτρια του τομέα αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα της κοινωνιολογίας της επιστήμης και τεχνολογίας, καθώς και του δικαίου (πολεοδομικό δίκαιο, δίκαιο περιβάλλοντος, νέες τεχνολογίες και δίκαιο) στην όλη κατάρτιση των μηχανικών.

Η ξενάγηση στη σχολή τελείωσε με την επίσκεψη στα εργαστήρια του Τομέα Φυσικών Επιστημών, όπου αφού επισημάνθηκε η έντονη ερευνητική δραστηριότητα του Τομέα (σε περιοχές όπως Θεωρητική Φυσική Υψηλών Ενεργειών και Συμπυκνωμένης Ύλης, Πειραματική Φυσική Υψηλών Ενεργειών, Πυρηνική Φυσική και Οπτική Φασματοσκοπία), έγινε σύντομη επίδειξη πειραμάτων στα οποία εξασκούνται οι φοιτητές.
 

Στο τέλος είχαμε την ευκαιρία να δούμε έργα του Ολλανδού χαράκτη M. C. Escher με σχέδια που βασίζονται στις μαθηματικές αρχές της συμμετρίας και της δομής, καθώς και του Γάλλου ζωγράφου Victor Vasarelý, εκπρόσωπου της γεωμετρικής αφηρημένης τέχνης, γνωστής ως ‘Οp Αrt’, στη δεκαετία του 1960. 

Οι εντυπώσεις των μαθητών ήταν πολύ θετικές για την ευκαιρία που είχαν να δουν από κοντά τους ερευνητικούς χώρους των μελλοντικών τους σπουδών και να ενημερωθούν για τα προγράμματα σπουδών (προπτυχιακά και μεταπτυχιακά) των σχολών καθώς και για τις επαγγελματικές προοπτικές τους. 

 

Άρτεμις Μώρου, PhD

Μαθηματικός